Rakan-rakan pengikutku

Friday, May 4, 2012

Sekadar idea..Naluri Hati




Saya tringin nk bwat crta sdih..kuikuikui..Naluri Hati..Tapi ini sekadar idea sahaja.Blum buat lagi...tapi, bacalah sinopsisnya kalau nak tau.Hehehe..Sila bagi komen okey? Boleh? Saya nak tahu pendapat korang...
Sementara menunggu n3 baru dari cerita-cerita saya yang lain...Saya beri chance kat korang hayati cerita ni..Hehehe...Saya masih lagi busy..Tak lama lagi nak test.Sorry ye.. :D



Nur Quraitul Darwina, seindah nama secantik rupanya. Memang hampir sempurna cuma satu sahaja kekurangannya. Dia buta. Kehilangan pancaindera semenjak kecil menyebabkan dia serba kekurangannya. Menjadi anak yatim piatu bukan pintanya. Setiap hari dia menangis meratapi pemergian kedua ibu bapanya sehingga dia buta sebegini.

"Apa salahku? Aku jadi cacat sebegini?" Memang sukar kalau perkara ini terjadi pada diri kita sendiri. Sebelum ini matanya berfungsi sekarang apa yang dia nampak? Gelap gelita! Lama-kelamaan dia jadi lali malah dia mula bersyukur kerana masih bernafas di dunia ini.

Aqash Alshaari, siapa yang tidak kenal lelaki jutawan lagi rupawan ini. Hatinya telah terpaut pada Quraitul sejak pertama kali mereka bertemu lagi.

"Aku buta, apakah engkau sanggup menerimaku?"
"Bukan kerana kekuranganmu yang aku cari, tetapi cintamu yang melengkapi diriku ini.."

Cinta tak semestinya bahagia. Perkahwinan mereka bukan direstu oleh keluarga Aqash. Datin Hartini amat membenci Quraitul sehingga sanggup memecah belahkan hubungan mereka suami isteri. Dilaila, gadis gedik yang sanggup melakukan apa saja agar dapat meraih cinta Aqash. Sehinggakan satu hari, Quraitul mendapat berita dari ibu mertuanya akan kemalangan yang ditimpa suaminya.
"Anak aku dah mati! Nyah kau dari sini!"
Apa lagi yang dia ada, di masa suaminya kemalangan, segala harta bendanya mahupun sekeping gambar pun telah musnah kerana kebakaran. Quraitul hanya tinggal sehelai sepinggang. Apa yang dia ada?
"Sebelum suami Puan meninggal, dia telah berpesan agar mendermakan kedua matanya kepada puan,"
Langsung, mata yang dikatakan milik suaminya telah berpindah miliknya.
"Aku bersyukur kerana kurniaanMu, Ya Allah.."
2 Tahun berlalu, hidup Quraitul bagai seorang bayi yang baru lahir. Baru mengenal dunia di sekelilingnya.
Sehinggalah terjadinya satu pertemuan yang langsung tak terlintas di akal fikiran.
"Quraitul bukan ke lelaki itu rupa dia macam suami kau?"
"Mengarut! Suami aku sudah meninggal."
Tanpa Quraitul sangka sudah begitu rapi perancangan Datin Hartini selama ini.
"Kenapa aku rasa aku begitu kenal diri kau? Bagai ada sesuatu perasaan yang menjalar di hati aku sebaik saja mata ini melihat wajahmu,"
"Maaf saya tak kenal awak." Ucap Quraitul ingin melarikan diri.
"Mama, siapa dia tu?" Soal Aqash. Tiada langsung ingatannya pada perempuan itu.
"Dia bukan siapa-siapa, Aqash!" Datin Hartini cuba menyimpan rahsia dari anaknya.
"Kenapa naluri hatiku kuat menyatakan aku kenal perempuan itu? Kenapa naluri hati ini bagai tertarik padanya?"

Cinta tak semestinya bahagia. Kan ku biar naluri hati mencari cinta abadi...Naluri Hati..

Scene-scene dalam Naluri Hati...
Scene 1.
Dialog:
Quraitul: Heh! Bunyi apa tu? Cam seram je?
Aqash: Penakut!
Quraitul: Naluri saya kuat menyatakan hutan ni keras!
Aqash: Dan naluri saya kuat menyatakan yang awak ni memang penakut!
Quraitul: Saya bukan penakut! Saya dah pernah rasa yang lebih teruk daripada ni..
Aqash: Maksud awak?
Quraitul: Awak pernah hidup dalam gelap? Tiada cahaya walau sedikit pun?
Aqash mengerut dahi.
Quraitul: Saya pernah merasai kehidupan sebagai seorang kurang upaya. Seorang yang buta tanpa mampu melihat apa-apa.
Aqash tersentak. Tiba-tiba, satu objek bergerak di sebalik semak. Quraitul terkejut.
Quraitul: Makkk!!
Tanpa sedar dia memeluk orang di sebelah. Dalam diam, Aqash tersenyum penuh makna.
Aqash: Hah! Apa tu?
Quraitul: Takut...
Aqash mengeratkan lagi pelukannya.
Aqash: Tak pe...tak pe. Saya kan ada? Saya akan sentiasa melindungi awak.
Kelopak mata yang tertutup rapat lantas terbuka. Perlahan-lahan, dia mendongak.
Quraitul: Apa peluk-peluk orang ni!?
Aqash tersengih. Quraitul cuba melepaskan diri dari pelukan lelaki itu.
Aqash: Dah awak yang nak sangat peluk saya. Saya on je!
Dia melepaskan gadis itu dan tersengih gatal.
Quraitul: Gatal!
Aqash: Penakut!
Quraitul menjegilkan mata dan berlalu meninggalkan Aqash yang masih galak tersengih macam kambing yang kekenyangan. Erk? Ada ke?

Scene 2


Dialog:

Aqash: Awak tahu tak kenapa saya panggil awak ke sini?
Quraitul menunduk sahaja sejak dari tadi. Takut pula di saat matanya melihat wajah berang lelaki itu. Dengan tergagap-gagap dia bersuara.
Quraitul: Erk...Sa..saya tak tahu, Encik Aqash..
Aqash: Hah! Ni lagi buat saya geram ni. Boleh tak jangan panggil saya encik?
Quraitul: Tapi...
Aqash: Dah! Tak ada tapi tapi..saya tak nak awak panggil saya encik lagi lepas ni. Faham?
Quraitul mengangguk perlahan.
Aqash: Tapi bukan itu sebab kenapa saya panggil awak ke sini.
Quraitul mendongak menentang mata Aqash.
Quraitul: Jadi, apa sebabnya encik?
Aqash: Heish! Degil! Jangan panggil enciklah!
Quraitul: Oh..Ok ok ok.. Lupa sekejap.
Aqash: Saya tengah geram dengan awak, awak boleh melawak dengan saya ek?
Quraitul menggeleng pantas.
Aqash: Awak tahu tak saya geram dengan awak sebab apa?
Sekali lagi Quraitul menggeleng.
Aqash: Saya geram sebab hati saya ni asyik nak jerit je nama awak.
Quraitul: Kenapa nak jerit nama saya?
Aqash: Sebab...saya nak semua orang tahu..saya dah cintakan awak.
Quraitul: Hah?
Mata Quraitul terkebil-kebil tak percaya dengan apa yang baru sahaja didengarnya tadi.
Aqash berpaling menghadap laut.
Aqash: Saya cintakan awak, Quraitul!!!
Quraitul menepuk dahinya. Matanya memandang orang sekeliling. Dia malu. Mukanya juga sudah merah menyala.
Quraitul: Aduh! Kenapalah mamat ni suka menyusahkan hidup aku? Tak aman hidup aku dibuatnya!
Quraitul merungut di dalam hati.

Scene 3

Dialog
HR manager: Okey, setelah disiasat dengan terperinci. Quraitul didapati tidak bersalah. Dia bukan pencurnya.
Aqash meghentak meja secara tiba-tiba. Ketua HR terkejut dengan aksi Aqash. Quraitul juga mengusap dada kerana terperanjat.
Aqash: Kan aku dah cakap dah!
HR manager: Haa..ye betul tu, Encik Aqash.
Quraitul menyampuk.
Quraitul: Dia tak cakap apa-apa pun lagi.
Aqash berpaling ke belakang dengan mata yang dikecilkan.
Quraitul mencebik.
Aqash: Quraitul sebenarnya pesalah!
Quraitul mengerut dahi seribu.
Quraitul: Saya bersalah? Bukan ke ketua HR dah cakap saya bukan pencurinya?
HR manager: Betul Encik Aqash. Quraitul tak bersalah. Saya dah siasat.
Aqash: Kau ni asyik betul aje. Dia tetap pencurinya.
Quraitul dah naik berang.
Quraitul: Apa nye? Saya tak pernah mencuri barang orang.
Aqash: Dalam hal ni, awak memang pencuri sebenar.
Quraitul: Mengarutlah!
Quraitul keluar dari bilik pejabat dan sempat mengucapkan terima kasih pada HR manager tadi.
Aqash menarik lengan Quraitul.
Aqash: Awak memang bersalah dan memang awaklah pencurinya!
Quraitul cuba menarik lengannya kembali.
Quraitul: Suka hati awaklah nak tuduh saya macam-macam. Dah terbukti saya tak bersalah.
Aqash: Dan terbukti awak memang pesalahnya. Sebab awak dah curi hati milik saya. Awak pencuri hati saya. Sebab tulah awak bersalah.Hati saya dah dicuri oleh awak sejak kita bertemu lagi. Dan naluri hati saya tak salah menilai diri awak. Awaklah wanita yang paling layak untuk mendapat hati saya.
Quraitul melopong.
Quraitul: Lelaki ni mengayat nomobr satu! Tak habis-habis dengan ayat manisnya. Ish! Getus hatinya geram.

6 comments:

  1. Replies
    1. Hehehe...Thanx Ainaa...Ini cma idea je...hehe.. :D

      Delete
  2. Okeyh...baru jer bca sinopsis ni...tak prasan pun ada sinopsis NH rupanya...mybe sbb time ni sy tgh exam kut... :)

    best citer ni..sedih skit..(part yg buta & cinta tak direstu & tak knal hubby sndiri).
    yg scenes tu plak mcm klakar je...tp oke la...takkan nk sedih whole story lak kn? hhaha


    tp yg scenes tu, semasa dia buta ke selepas dia buta? rasanya semasa buta la kut...takkan kalau selepas da ok, dia tatau name laki dia plak kan...hehe.

    tapi rasanya oke juga kalau jd mini novel... kalau cerpen mcm pnjg je...takpun cerpan pun boleh~hehe.

    idea yg best+++ scene yg mantap... suka idea citer ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Izni..hehehe..thanks bg komen yang...hee..:D
      Scene2 tu sume msa Quraitul da x buta lg da...msa die da dpt mata...Masa tu die mati2 ingt suami die da mati..so nma yg sma x bererti org yg sma..lgi pun, Quraitul dgn suami die smasa die msh buta guna nma pnggilan len..hehe...Die pnggil Ary..So masa pertemuan die skli lg dgn suami die mse die da bek..aqash gne nma aqash..hehe...tp die x gtau nma pnuh die la... :D

      Delete

background