Wednesday, December 30, 2015

Cerita Pendek Part 15: Tiada Sangkaan Cinta

Chap 23 (Akhir)

            AKU memandang bangunan yang tersergam di depan. Bibirku dikemam tanpa sepatah kata. Sebenarnya, memang dari tadi aku tidak bersuara. Mengenangkan permintaan kedua ibu bapa aku semalam membuatkan aku membisu sahaja.
            “Fin dah seminggu duduk dengan ibu dan ayah. Bila lagi Fin nak duduk sebumbung dengan suami Fin, Ril?” mendengar sebaris nama itu dah buat mood aku hilang. Aku tarik muka masam dan berpaling menghadap tingkap.
            “Bukan ke si Ril tu dah beri peluang dekat Fin untuk duduk dengan ibu dan ayah? Jadi apa masalahnya?” soalku kembali. Pertanyaan ibu memang buat aku tak senang. Aku belum bersedia untuk menghadap lelaki itu setelah kejadian dia merampas fon tanpa kebenaranku. Inikan pula mahu aku duduk sebumbung dengan dia. Tak mahu! Aku memeluk tubuh tanda tak puas hati.
            Dapat aku rasakan sentuhan lembut tangan ibu pada bahuku dari belakang. Tangannya mengusap lembut bahuku menyebabkan hati yang panas tadi dah mula sejuk. Haila... Inilah kuasa seorang ibu. Pegang sikit mesti buat hatiku lemah. Lebih-lebih lagi bila dipujuk sebegini. Setahu aku, semenjak keluar dari hospital, hati aku cepat pula lembut. Entahlah. Aku mengeluh lemah. Perlahan-lahan ibu menarik tubuhku agar menghadap dia. Aku mengalih mata daripada memandang anak mata ibu. Aku tahu, aku mesti tak kuat melawan panahan matanya. Aku masih tak mahu kalah.
            “Ibu tahu bagi Fin dalam ingatan Fin, dia tu hanya orang asing. Tapi, Fin tahu kan yang tempat seorang isteri itu adalah di sisi seorang suami. Itu adalah tanggungjawab dan amanah Fin sebagai seorang isteri. Lagipun, bila lagi Fin nak kenal kembali suami Fin?”
            Kenal kembali? Hatiku berdetak laju. Mengenali kembali lelaki bernama Zuhairil adalah sesuatu perkara yang susah aku nak terima buat masa ini. Ya! Dia sememangnya lelaki yang asing buat aku sekarang. Jadi, buat apa aku kena kenal dia kembali? Aku mengetap gigi menahan perasaan.
            Ibu dah mula menarik aku agar duduk di kaki katil bersamanya. Tanganku digenggamnya erat.
            “Bukan ibu dan ayah nak halau Fin ke apa. Tapi, sekarang Fin kena tahu di mana patut Fin berada sekarang. Ibu tak mahu, kalau di akhirat nanti ibu dan ayah disoal kerana tak serahkan Fin pada suami Fin semula sebab Fin masih hak Ril. Fin masih isteri dia yang sah!”
            Aku terkedu saat air mata tiba-tiba tumpah ke tanganku. Sejak bila manik-manik ni hadir aku sendiri tak sedar. Setelah sedar dari koma, banyak benda yang aku fikirkan sampai aku sendiri pun runsing. Tanggungjawab, amanah, isteri... ahh! Pening.
            Tangan ibu menyeka air mata yang tak henti mengalir di pipiku. Kali ini aku menatap anak matanya. Aku mula teresak-esak dan memeluk tubuh ibu. Kali ini, aku terpaksa juga akur pada permintaan ibu.
            “Ini demi kebaikan Fin juga. Mana tahu kalau Fin boleh ingat kenangan indah Fin bersama Ril bila dah duduk serumah dengan dia,”
            Kenangan indah? Betul ke indah sedangkan hatiku sering kali menyatakan kenangan itu hanyalah satu permainan semata-mata?

                                     

            “Kita naik atas jom?” Aku tersentak mendengar suara garau di sebelah. Mataku memerhati sekeliling. Kereta sudah diparkir rupanya. Aku memandang wajah gerangan di sebelah. Aku lihat wajah lelaki itu tampak begitu teruja. Perlahan-lahan aku bukakan tali pinggang keledar dan buka pintu kereta.
            Aku membuka pintu kereta di belakang tetapi ditahan oleh lelaki itu.
            “Tak apa. Biar saya yang bawak beg awak,”
            “Tak apalah. Bukannya berat pun. Saya dah biasa,” dalihku pula. Zuhairil ingin menahan lagi tetapi pantas saja aku memandang wajahnya tajam.
            “Saya tak perlu dilayan bak puteri. I can handle it myself,” aku tarik tangannya dari daun pintu, namun lain pula jadinya. Tangannya pula yang menggenggam tanganku dan diraihnya ke bibir. Aku tergamam dengan tindakan selambanya itu.
            “You will always be my princess in my heart,” tanganku yang dikucup tadi diusapnya lembut. Matanya terpanah tepat pada anak mataku sehingga membuatkan hati ini terdetik satu perasaan asing. Aku berdeham bagi menghilangkan perasaan yang entah apa-apa itu. Lantas, aku tarik kasar tanganku dari genggamannya. Aku hadiahkan jelingan yang paling tajam buatnya dan terus meninggalkan dia saja.
            “Tahu ke tingkat mana puteriku?” soalnya setelah kakiku terhenti di depan lif. Aku mengetap gigi dan menjeling lagi pada dia di sebelah. Hujung mataku, aku sendiri nampak senyuman sinisnya. Rasa menanglah tu. Menyampah!
            Setelah pintu lif terbuka, laju saja kakiku melangkah masuk. Mataku memandang pula wajahnya yang masih berdiri di tempat tadi. Aku hairan bila dia masih lagi terpacak tidak masuk ke dalam lif bersama. Aku kerut dahi.
            “Berdiri dekat situ lagi buat apa?” dia masih berdiam sahaja. Dah kenapa pula lelaki seorang ini? Dah mereng ke lepas kena jeling dengan aku tadi?
            Aku terkejut bila pintu lif yang ternganga dari tadi mahu tertutup semula. Aku yang kaku seketika tadi tergesa-gesa mencari butang lif. Belum pun sempat menekan butang, tangan Zuhairil pantas menahan pintu lif sebelum sempat tertutup. Aku tergamam.
            Pintu lif terbuka perlahan dan wajahnya kembali kutatap. Zuhairil segera masuk ke dalam lif dan matanya tak lepas dari memandang anak mataku.
            “Just like this lift’s door just now, I hope that you will also give me the chance to let me in. Into your heart back,” aku menelan liur. Kini, wajahnya begitu dekat denganku. Waktu ini seakan-seakan semuanya terhenti. Aku juga tidak sedar sejak bila aku mampu menentang panahan anak matanya sedangkan semenjak bangun dari koma aku berusaha untuk melarikan pandanganku dari matanya.
            “Walaupun pintu hati sayang mungkin disangka sudah tutup untuk Ril, tapi, Ril tetap juga akan berusaha agar pintu hati sayang terbuka kembali,”
            “Emmm... aa... awak cakap apa ini? Sa...saya tak faham,” tersedar bahawa aku hampir tersungkur di tangannya, cepat-cepat aku berundur ke belakang sedikit dan berpaling ke arah lain. Terdengar bunyi keluhan dari bibirnya. Tidak mahu keadaan terasa agak janggal tika itu, pantas saja aku menekan butang lif. Zuhairil mengalih tubuhnya menghadap ke depan. Sekali lagi, dari hujung mataku, aku menangkap wajah Zuhairil kembali tersenyum. Kali ini senyumannya lain, tidak seperti tadi. Aku naik hairan. Tak pula dia nak jawab soalan aku tadi. Pelik betul dia ini.

            Bila pintu lif sudah terbuka, aku melajukan langkah untuk keluar. Aku berpaling menghadapnya.
            “Aa... awak tunjuklah dekat mana rumah awak. Saya tak tahu.” Ujarku ingin menghilang perasaan gundah yang bermukim di hati. Zuhairil tidak bersuara cuma mengangguk. Dia melangkah keluar dan berjalan mendahuluiku. Aku hanya mengikut sahaja.
            Apabila kakinya berhenti, aku juga berhenti. Zuhairil berpaling menghadapku. Matanya terarah pada daun pintu di kananku.
            “Ini rumah kita. Bukan rumah saya seorang sayang,” aku teringat pada kata-kataku tadi. Aku mengangkat bahu. Malas mahu membalas katanya.
            Zuhairil meletak begku ke lantai dan mencari kunci di poket seluarnya. Daun pintu dibuka dan Zuhairil mempersilakan aku masuk. Aku turutkan saja katanya dan masuk ke rumah yang kelihatan gelap. Zuhairil meletakkan beg aku ke lantai sebelum dia menutup daun pintu.
            “Welcome to our home sweet home,” ucapnya sejurus saja lampu ruang tamu dibuka. Aku terkedu melihat ruang rumah di depanku. Tak berkelip mataku melihat sekeliling. Anak mataku mula kabur. Dadaku mula rasa sesak. Aku menggigit bibir mahu menahan perasaan yang hadir di hati. Aku pantas menoleh wajah di sebelah. Tatkala mata kami bertaut, air mataku mula tumpah. Aku menengkup mulut menahan esak yang sudah mula berbunyi.
            Zuhairil menarik tubuhku perlahan ke dalam dakapannya. Tubuhku dipeluknya erat seperti tidak mahu lepas. Mutiara yang hadir semakin galak menghujani pipiku.
            “Ril tahu Fin yang ada di depan ni masih tak lupa akan kenangan kita. Ril tahu, Fin sekarang hanya nak menghukum Ril atas perbuatan bodoh Ril tu. I’m sorry my dear. I am so sorry for the things that happened between us. Ril betul-betul menyesal atas perbuatan Ril selama ini. Ril tak percaya dekat Fin. Ril tuduh Fin yang bukan-bukan sampai Ril buta nak menilai hati Fin sebenar,”
            Siapa sangka, Ril tahu apa yang aku cuba sembunyikan selama ini sebenarnya. Pecah juga tembelangku akhirnya.
            “How? How did you...”
            “Ril tahu sejak Fin pegang balik fon Fin. Sebenarnya dah lama Ril sangsi dengan Fin. Maaf sayang. Ril tak boleh tipu. Memang awalnya Ril ingat Fin betul-betul dah hilang ingatan tapi cara Fin, tabiat Fin yang sekarang masih belum hilang. Malah, password fon Fin yang Fin dah tukar lepas kita kahwin, Fin tetap ingat. Kalau tak, dah lam Fin tanya dengan ibu bukan? Tapi satu soalan pun Fin tak tanya semenjak Fin dapat balik fon Fin tu. Your password is the date of our wedding. Tipulah kalau Fin lupa.” Mendengar penjelasannya membuatkan aku malu sendiri. Tak sangka Zuhairil begitu peka dengan semua itu, walaupun benda itu mungkin saja sangat remeh bagi orang lain tapi tidak pula baginya.
            “I’m sorry too,” itu saja yang mampu aku luah buat masa ini. Lama kami begitu. Setelah tangisanku mula reda. Zuhairil melepaskan pelukan dan dahiku dikucup lama. Mataku terpejam mengingat kembali saat bibirnya singgah di dahiku ketika hari perkahwinan kami dulu.
Ya! Aku memang sengaja mahu menghukumnya. Mahu melihat sejauh mana dia mampu bersabar dengan kerenahku. Malah, aku pernah terdetik ingin menyeksa hatinya dengan menganggap dirinya sebagai seorang lelaki asing buatku sehingga dia tidak mampu bertahan dan ingin melepaskan aku jua. Namun, sebaliknya pula terjadi. Aku sendiri termakan dengan perbuatan  aku sendiri. Malah, semua ini menyakitkan diri.
Aku mengalih kembali pandangan pada apa yang berada di depan mataku. Hiasan ruang tamu dengan ucapan ‘Welcome home’ dan ditemani dengan sesuatu yang pernah hilang dari aku satu ketika dulu. Akhirnya bibirku tersenyum penuh makna.


“Encik Bow saya dah balik!” Aku pantas mengambil patung beruang bersaiz besar itu dan memeluknya erat.
“Ehemmm... Dah lupa dekat hubby dekat sebelah ke?” Sindir Zuhairil sambil wajahnya tampak tak puas hati. Aku tersengih menayang gigi.
“Don’t forget my princess. You still owe me a lot of explaination too,” sambungnya kembali sambil jari telunjuknya seperti memberi amaran.
Aku mencebik dan menjeling. “Awak pun ada banyak benda yang kena jelaskan pada saya. Awak tu yang berhutang dengan saya.”
“Jadi, malam ini akan jadi malam yang panjang dan lama untuk kita, sayang,” Zuhairil mengukir senyuman lebar dan memberikan pandangan penuh lembut yang pada dulunya tidak pernah dia berikan buatku sehinggalah dia berubah seperti di hari kami bersua kembali. Aku angguk dan membalas kembali senyumannya.

SEGALA salah faham kami akhirnya selesai setelah aku menjelaskan satu persatu, begitu juga dengan penjelasan Zuhairil padaku. Mengingatkan tentang perbualannya bersama salah seorang sahabatnya di talian sebelum aku dilanggar kereta, membuatkan aku faham dengan jelas mengapa Zuhairil sanggup berkata sedemikian.
            “Tak terdetik pun niat Ril untuk membalas dendam pada Fin. Dek rasa marah, Ril tanpa sedar boleh cakap macam itu,” aku mengangguk faham. Melihat aku yang tidak bersuara, Zuhairil menarik tubuhku yang sudah terbaring dekat padanya. Aku mengangkat sedikit wajah ingin memandang wajahnya. Kepala Zuhairil ditongkat dengan sebelah tangannya dan sebelah lagi sudah erat memelukku.
            “Sorry, Fin. Dek rasa cemburu Ril, Fin terseksa. Disebabkan panas baran Ril, Fin terkena langgar. Memang semua ini salah Ril. Ril tak patut menghukum Fin tanpa siasat terlebih dahulu,”
            “Ril... Zarif itu baru kehilangan orang yang dia cinta. Isteri dia. Lagipun, Fin sendiri tak ada kontek dia langsung. Fin pun salah juga. Sepatutnya, Fin bagitahu Ril awal-awal sebelum apa-apa terjadi. Maafkan Fin juga,” aku tarik tangannya dan aku kucup lembut. Mataku bertentang lama pada anak mata hitamnya. Aku senyum lebar bila bibirnya singgah ke dahiku.
            “Kan elok kalau kita settlekan semua ini awal-awal dulu, Fin mesti tak terlibat dengan kemalangan yang mampu meragutnya nyawa Fin. Gosh! I don’t want to lose you, Fin. Takut Ril bila tengok Fin melayang bila dilanggar. Mahu putus nyawa tengok orang yang kita sayang hampir-hampir kehilangan nyawa. Ya Allah, janganlah apa-apa terjadi pada Fin lagi,” Zuhairil memelukku dengan kuat sehingga nafasku hampir tersekat.
            “Kalau ya pun, janganlah sebab Ril pula Fin nyawa-nyawa ikan,”
            “Eh! Opps, sorry sayang,” Zuhairil melepaskan pelukannya segera.
            “Ingat kita patung beruang ke?” Mataku tajam memandang wajahnya. Zuhairil tersengih macam kerang busuk.
            “My bad,”
            “Cakap pasal patung beruang...” aku angkat dari pembaringan dan mengambil patung beruang yang terduduk di tepi katil.
            “Ril, pasti ke Encik Bow ini dah bersih lepas kena buang dalam tong sampah besar dulu tu?” soalku kembali.           
            “Eh... Hello? Tahu tak betapa susahnya nak bersihkan si montok besar ini? Dahlah bila cuci, bulu dia hampir nak luruh. Kena bersihkan dia elok-elok tau. Dah itu, dekat kondo abah dulu susah nak keringkan dia. Saya letak dekat belakang peti ais itu sebab nak keringkan dia cepat. Dan, cuba awak cium dia,” Zuhairil mengambil patung beruang dari tanganku dan disuakan pada wajahku pula.
            “I always take care of him and bagi dia minyak wangi supaya dia tak busuk,” jelas Zuhairil ingin membuktikan kepada aku akan kesahihan penjelasannya tadi. Aku tersenyum akur.
            Sememangnya, aku tak pernah sangka yang patung beruang ini akan kembali ke pangkuan pemiliknya. Aku sangkakan patung beruang ini sudah lama hilang bila aku membuangnya dulu dan siapa sangka, Zuhairillah yang mengambil dan menjaganya selama ini.
            Zuhairil mahu membuat kejutan untukku setelah kami berbulan madu dulu. Tetapi, sudah takdir ingin menguji kehidupan rumah tangga kami terlebih dahulu, Zuhairil sembunyikannya sebelum menanti masa yang tepat. Akhirnya aku temui jua barang yang hilang ini.
            Mataku memandang pada wajah Encik Bow.
            “Kalau kita tak lalui semua ini, kita mungkin masih berasa sangsi antara satu sama lain dan tak ada kepercayaan pun dalam hubungan kita. Semua ini pasti ada hikmahnya dan Fin dah tahu hikmahnya,” lantas aku memeluk tubuh Zuhairil erat.
            “Kita pasti takkan rendahkan ego masing-masing kalau bukan sebab apa yang terjadi pada kita selama ini. Siapa sangkakan? Di sebaliknya kejadian buruk itu pasti ada indahnya di kemudian hari,” sambungku lagi. Zuhairil mengangguk setuju.
            “I’m sorry sayang. Lepas ini, kita perlu berbincang kalau jadi apa-apa. Tak baiklah nak gaduh. Lebih-lebih lagi, hati abang sakit bila Fin pura-pura lupakan abang,”
            “Abang?” Aku lepaskan pelukan dan memandang wajahnya dengan perasaan tidak percaya.
            “Yalah. Kenapa tak betul ke apa yang abang cakap? Salah ke kalau Fin panggil abang? Lagipun, tak sedaplah bunyi Fin panggil abang, Ril je. Kan lagi manis kalau panggil abang, abang,”
            Tercetus tawaku melihat wajahnya penuh berharap. Aku usap pipinya dan aku hadiahkan kucupan. Matanya membulat seakan-akan terkejut. Aku mencubit pipinya lembut.
            “Mengada. Dahlah. Malas nak layan, abang!” Sengaja aku tekankan perkataan abang dan segera beralih ke posisi baring semula. Tubuhku mengiring ke sebelah tidak mahu menghadapnya. Zuhairil mengalihkan patung beruang ke bawah.
            Tidak lama selepas itu, dapat aku rasakan tubuhku dipeluknya erat dari belakang. Terukir senyuman di bibirku. Sudah lama aku idamkan kenangan sebegini bersamanya. Rindu.
            “Kalaupun dendam yang abang mahu langsaikan adalah dendam rindu abang pada Fin. Tak sangka, Fin sebenarnya diam-diam curi gambar abang masa kita berbulan madu dulu. Kata tak suka, tak ada perasaan tapi sebenarnya dia...” aku terkedu lantas berpaling menghadapnya.
            “Macam mana, abang tah...” Kata-kataku terhenti saat dia mengucup lama dahiku seraya tangannya mengeratkan pelukannya. Dalam keadaan kami terdiam berbaring sebegini, aku seperti dapat mendengar dengan jelas degupan jantungnya senada denganku sekarang.
            “Fin milik abang dan abang milik sayang. I love you,” ucapnya penuh romantis. Aku tergelak kecil.
Siapa sangka lelaki yang bernama Zuhairil boleh seromantis sebegini sedangkan dia seorang lelaki yang panas baran. Siapa sangka lelaki ini mampu mencairkan hati yang dulunya pecah berderai kembali dicantum semula. Siapa sangka lelaki yang aku sangkakan tiada dalam kamus hidupku lagi kini menjadi suami dan pendamping tidur-tidur malamku. Siapa sangka dialah cinta hati yang aku impikan selama ini. Siapa sangka...
                                                                        TAMAT


 

4 comments:

  1. best...ending yg memuaskan....tq writer...

    ReplyDelete
  2. Thanks for the ending miss writer. Hope smbg citer penyelamat cinta.

    ReplyDelete
  3. Hai Najwa.. Bab akhir PC da di ttup sbb skg tgh dlm proses edit n pmerhatian olh pblisher..Jd hrp brsbr mnunggu brta baik PC ya? Thank u.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lahh ye ke? Saya harap PC akn ada versi cetak. Jika dh diterbitkan sila umumkan ekk.

      Delete