Tuesday, September 4, 2012

Cinta yang tiada kepastiannya Chap 38

Bab 38


Bab 38
            LAMA kami berdiam diri. Keluhan lemah terluah dari mulutku. Aku mengamati wajahnya yang tampak begitu kusut sekali. Walaupun penampilannya begitu ‘smart’ dan kacak, tetapi wajahnya menceritakan sebaliknya. Aku menarik nafas panjang dan menghembusnya perlahan.
            “Kalau awak masih berdiam macam ni, saya rasa tak perlulah kita nak berbincang apa-apapun. Saya nak balik.” Aku angkat kaki ingin pergi dari situ.
            “Kenapa...Kenapa awak meninggalkan saya di waktu saya memerlukan awak? Kenapa perlu melarikan diri sedangkan awak sendiri sudah tahu saya takkan pernah mahu meninggalkan diri awak. Sedangkan saya memerlukan awak dalam hidup saya? Kenapa, Risya? Kenapa?” Persoalannya benar-benar menyentakku. Aku berhenti melangkah. Mataku sudah mula kabur dengan air mata. Dadaku sudah mula naik turun tak menentu. Begitu gusar hatiku ingin meluahkannya.
            “Kalau begitu...Kenapa pula awak harus bersikap dingin tatkala saya mahu mendekati diri awak semula?” Persoalannya aku balas dengan soalan juga. Aku masih tidak mahu berpaling menghadap wajahnya. Aku takut ingin menatap matanya. Takut segala apa yang aku rasakan diketahuinya. Aku tidak mahu nampak begitu lemah di depannya. Egoku masih menggunung tidak mahu tunduk mengalah. Sedangkan sudah terang segala yang berlaku itu kerana keinginan aku sendiri yang mahu menjauhkan diri daripadanya.
            “Tak perlu nak ubah topiklah, Risya. Nampak sangat awak nak lari daripada sebuah hakikat.” Sejurus itu, lenganku ditarik dari belakang dengan kasar. Tak mampu melawan kekuatannya, aku terdorong ke belakang dan kini mataku bertentangan dengan matanya. Nick memandangku dengan pandangan yang tajam. Pandangan yang penuh dengan perasaan amarah, penuh dendam yang benar-benar menakutkan. Aku segera tunduk tidak mahu menatap wajahnya. Aku mengerdipkan mata ingin menghilangkan tangisan yang sudah mula ada tanda mahu gugur tidak lama lagi.
            “Cakap Risya! Apa sebenarnya yang awak nak dalam hidup saya haaa??” Tengking Nick mengejutkanku. Lalu, tangisan yang disimpan tadi akhirnya pecah jua. Aku menangis tersedu-sedan.
            “Tak perlu nak minta simpati depan saya, Risya. Tak perlu nak berlakon innocent dengan saya. Awak sendiri tahu yang semua ini kehendak awak juga. Awak yang memutuskan untuk menghilangkan diri.
            Awak tahu tak? Sepanjang 2 bulan ini, saya rasa terseksa. Sangat terseksa. Awak nak tahu kenapa? Nak tahu kenapa?” Gertak Nick sambil tangannya menarik lenganku agar mataku memandang wajahnya. Aku masih seperti tadi. Masih tenggelam dengan kesedihan yang mencengkam hati. Aku masih enggan bertatapan dengannya.
            “Look at me Risya! Awak yang berani tinggalkan saya, kenapa sekarang takut pula nak pandang wajah saya?”
            “Sebab saya takut!” Aku jawab pantas dan mataku beralih memandang wajahnya. Wajah Nick tampak tergamam di saat aku meluahkan isi hatiku itu.
            “Saya takut! Saya takut yang semua ini hanya satu mimpi. Saya takut yang saya akan kecewa sekali lagi jika hati saya diserahkan pada awak. Sudah banyak kali saya kecewa, Nick. Sudah lama hati saya tetapkan bahawa tak mungkin saya akan bahagia. Lebih-lebih lagi bersama lelaki yang hampir sempurna seperti awak. Apa yang saya ada? Saya tak sehebat gadis yang sering berdampingan dengan awak. Saya bukan gadis yang punya pangkat seperti awak. Malah, saya gagal mengecapi cinta sebelum ini. Tiap-tiap kali saya mahu bercinta, saya akan berakhir dengan perasaan kecewa.
            Apabia awak hadir dalam hidup saya, saya rasa bahagia sangat. Tetapi, melihat siapa diri awak dan juga siapa diri saya, saya sedar akan sesuatu. Saya tak layak untuk awak. Saya bukan gadis idaman awak. Saya tak punya apa-apa!” Jelasku panjang bersama sendu yang  menjadi-jadi. Aku kembali tunduk menatapnya. Tanganku menyeka air mata yang berjuraian tanpa henti. Begitu perit sekali mengungkap segala yang terbuku dalam hati ini. Namun, hatiku berasa begitu lega sekali apabila meluahkan segalanya. Terasa ringan bahuku kini.
            “Yang tiada apa-apa tulah yang saya nak. Gadis yang tak punya apa-apa itulah yang saya mahukan selama ini. Gadis yang tidak terlalu cantik di mata orang, tetapi comel di mata saya. Gadis yang tidak terlalu bijak di mata orang, tetapi terlalu pintar keletahnya di depan saya. Gadis yang tidak punya pangkat di mata orang, tetapi bertakhta di hati saya. Gadis yang sering membuat tidur malam saya tak lena. Seorang gadis yang mampu menggetarkan hati saya. The one that makes me fall whenever I feel that I can’t grab her. The girl that only smile, cry and laugh because of me. The only one. Awak, Risya. You are the one. Bukan orang lain. Saya nak awak. Saya nak Nur Erisya Kamal. Hanya dia seorang. Seseorang yang tak sempurna tetapi seseorang yang akan menyempurnakan hidup saya.” Nick mendekatiku dan tangannya lembut menyeka air mataku. Meruntun hatiku mendengar kata-katanya. Aku melihat jauh ke dalam matanya. Tenggelam dalam panahan matanya yang penuh keikhlasan. Kenapa begitu senang hatiku jatuh padanya? Aku benar-benar sudah nampak keikhlasan hatinya tetapi perasaan takut itu yang menghalangku.
            “Tapi saya...Saya takut.” Bisikku perlahan. Nick menarik tubuhku ke dalam dakapannya.
            “Saya juga takut. Takut kehilangan awak, Risya. Saya tak mahu kehilangan awak. Langsung! Tetapi, kenapa di masa saya memerlukan awak dan saya tahu awak juga memerlukan saya, awak pergi menghilangkan diri. Kenapa?”
            “Sa..saya tak yakin akan diri sendiri. Saya tak yakin yang saya mampu membahagiakan awak, Nick. Saya takut kalau saya tak mampu membahagiakan awak sebagaimana gadis-gadis yang pernah berdampingan dengan awak sebelum ini. Saya takut saya kecewakan awak dan akhirnya saya sendiri yang akan kecewa. Saya tak mahu semua tu berlaku dalam hidup saya. Saya tak mahu kecewa, Nick.”
            “Jadi, percayakan kata-kata saya ni. Gadis-gadis yang pernah berdampingan dengan saya tu semua sudah menjadi sejarah. Dan tiada seorang pun dalam kalangan mereka yang mampu membuka hati saya. Hanya awak seorang yang mampu membuat saya jadi gila sebegini. Hanya awak, Risya. Jadi please... Please trust me and trust your heart. Kalau awak percayakan cinta awak, saya pasti perasaan takut itu akan hilang. Tolong percaya pada cinta saya, kerana saya tak pernah cintakan orang lain. Awaklah gadis yang saya inginkan selama ini. Awak, Risya. I love you so much, sayang. I love you...” Nick melepaskan dakapan tadi dan mengalih tangannya dan menggenggam tanganku. Diciumnya lembut tanganku dan sekilas itu aku dapat rasakan air matanya jatuh ditanganku. Aku terkedu.
            “Sa..saya minta maaf, Nick. Saya...saya terima permintaan abang Emir sebab melihat pada keadaan saya masa tu, saya jadi lemah. Perasaan takut itu bertambah-tambah. Saya tak berupaya untuk berdiri dengan kaki saya yang patah masa tu, dan saya rasa bersalah. Kerana saya, awak terpaksa menanggung kesakitan dan menanggung semua ini. Bila abang Emir cadangkan untuk memberi peluang buat kita berdua dan cuba menjarakkan diri daripada awak, saya ikutkan juga katanya. Saya fikir dengan cara begitu, kita dapat muhasabahkan diri dan memikirkan apa yang terbaik buat kita berdua. Sehinggakan saya mengambil keputusan untuk pergi ke Sabah tanpa pengetahuan awak. Tanpa mahu beritahu kepada awak ke mana saya pergi selama 2 bulan itu. Saya tak mahu awak lihat saya dalam keadaan saya yang lemah itu.”
            “Bodoh! Awak ingat jika bersetuju dengan permintaan abang Emir tu masalah akan selesai?”
            “Saya..saya buntu, Nick. Buntu.” Aku tunduk dan terduduk di lantai. Aku melepaskan tangisan sambil menyebamkan wajahku pada lutut. Terhenjut-henjut bahuku menangis bersama sendu. Aku tak mampu bertahan lagi. Baru kini aku rasakan diri ini terlalu kerdil dan rendah di depannya. Segala yang aku lakukan sebelum ini telah memusnahkan dua hati yang sudah lama bersatu. 2 hati yang sudah lama bercantum dan akulah yang telah memecahkan hati tersebut sehingga terbelah dua. Sungguh! Egoku kini sudah jatuh merundum. Aku menangis teresak-esak di depannya. Tidakku kira lagi rasa malu dan sekarang, wajahku yang dimake up tadi sudah cair mengubah wajahku yang tadinya nampak lain menjadi aneh.
            “Awak patutnya befikir sebelum bertindak, Risya. Sekarang tengok...Tengok apa dah jadi? Awak dah lukankan hati saya dan lukakan hati awak sendiri. Awak sebenarnya ego, Risya. Awak takut untuk mengambil risiko. Takut untuk membuka hati awak pada saya. Awak hanya pentingkan diri sendiri, Risya. You just self fish! Awak takut menghadapinya sedangkan awak tak pernah fikir akan perasaan saya yang takut akan kehilangan awak. Awak kejam Risya!” Bentak Nick mematahkan lagi hatiku yang sudah sedia patah. Aku yang duduk menyebam lutut akhirnya jatuh terjelopok seperti orang gila di lantai. Apa yang dikatakan oleh Nick itu benar-benar menyentap hatiku. Segala yang dikatakannya memang benar. Aku mementingkan diri sendiri. Aku sendiri tahu bahawa hatinya tak pernah berubah. Hatinya hanya untukku tetapi, kerana keputusanku semuanya hancur musnah. Aku benar-benar menyesal akan keputusan yang aku lakukan dulu.
            “Nick?” Suara lain memanggil nama Nick memecahkan ketegangan antara kami. Aku mendongak melihat gerangan tersebut. Dadaku bungkam saat melihat wajah gadis yang pernah bersama dengan Nick pada petang itu. Makin tak keruan apabila melihat matanya yang penuh sinar rasa kasih pada Nick.
            “Nick...I think we should go now.” Ujar gadis itu lagi. Aku mengeluh lemah. Mungkin sudah tiba masanya aku melepaskan Nick pergi bersama orang baru. Mungkin dia bahagia bersama gadis itu. Tiada lagi peluang buatku untuknya. Aku redha dan hanya mampu berserah. Mungkin Nick bukan untukku.
            Perlahan-lahan kaki Nick mendekati gadis itu. Aku hanya mampu memandang dengan pandangan kosong. Melihat pasangan tersebut berlalu pergi. Kini, tiada lagi wajah berang Nick yang tinggal hanya aku seorang yang meratapi segala kenangan lalu. Sememangnya semua yang berlaku itu salahku. Aku memang patut menerima pembalasan ini.
            “Risya...” Tegur satu suara dari belakang. Aku berpaling lemah. Hanya air mata saja yang mampu meredakan hati yang tengah parah ini. Ajai menarikku untuk bangun.
            “Sudahlah tu. Tak perlulah nak meratap benda yang sudah berlaku. Kita pulang ya?” Pujuk Ajai. Aku mengangguk sahaja dan kami pamit meninggalkan taman yang mengingkap segala kenangan pahit tadi.
            Dalam beberapa tapak sahaja, tubuhku bagaikan kehilangan kudrat. Aku hampir saja jatuh terjelopok sekali lagi, namun pantas saja Ajai menyambut bahuku. Aku akhirnya tenggelam dengan tangisan yang tidak tahu bila akan ada petanda mahu berhenti.


PANTAI yang damai ditampar ombak yang beralun deras. Gambaran pantai dan ombak sama seperti apa yang kurasakan sekarang. Hati yang lara sukar untuk kuubati. Makin sakit terhakis bagai pantai yang dipalu hebat oleh ombak yang mendekati. Mata yang lama menatap pantai akhirnya beralih memandang langit yang membiru pula.
            Petang-petang sebegini, ramai pula yang berkunjung ke pantai. Cuaca hari ini pula sangat baik. Tidak terlalu panas, tidak juga terlalu sejuk. Nak kata panas terik pun tak juga. Mendung pun tidak sama sekali. Tetapi, tiada pula petanda mahu hujan.  
            Mataku meliar memandang sekeliling. Ramai juga pengunjung yang bermain layang-layang di pantai ini. Lebih-lebih lagi dengan angin yang sepoi-sepoi bahasa, pasti sahaja permainan itu seronok untuk dimainkan. Teringat akan insiden ketika aku bersama anak Zue, Aqish sewaktu bermain layang-layang dengannya. Disebabkan aku terlepas memegang tali layang-layang tersebut, aku gagahkan diri memanjat pokok gara-gara layang-layang Aqish tersekat di dahan pokok sehingga menyebabkan aku terjatuh dari pokok. Kerana insiden itulah aku dan Nick bersua kembali. Aku tersenyum sendiri memikirkan adengan sebabak ketika Nick menyambutku tika itu. Penuh dramatik betul!
            Keluhan lemah dilepaskan. 3 hari sudah berlalu dan semenjak malam itu, tiada lagi kelibatnya kelihatan di sekitar pantai ini. Malam itu adalah malam yang begitu perit kurasakan. Malam di mana Nick pergi daripada hidupku. Aku mendapat tahu bahawa sehari selepas kejadian itu, Nick sudah tidak menginap di hotel Hyatt. Aku ke hotel pada keesokkan paginya kerana aku mahu berbincang dengannya semula. Sudahnya, aku berlalu pergi bersama kekecewaan yang tak terhingga. Aku gagahkan jua kakiku meninggalkan perkarangan hotel. Walau laju saja kakiku melangkah, namun hakikatnya hatiku begitu perit menanggung sakit yang mencengkam benakku.
            Anak mataku terhenti pada seorang kanak-kanak kecil yang berdiri tidak jauh dariku. Aku perasan bahawa matanya juga tak lepas dari memandang wajahku. Bibirnya pula tersenyum sungging dari tadi. Aku turut membalas senyumannya. Dalam pada itu, seutas tali panjang di tangannya menggamit perhatianku. Aku mendongak ke atas. Tali tersebut sudah terikat pada layang-layang yang masih bebas ditampar angin di udara. Lama mata aku memerhati pergerakan layang-layang tersebut. Sedetik kemudian, aku perasan sesuatu.
            Pada layang-layangnya tertulis ayat yang membangkitkan perasaan hairanku.
            “I miss you?” Aku bisik sendiri. Hairan! Kenapa kanak-kanak kecil sebegini bermain dengan layang-layang yang tertulis ‘I miss you’? Tidakkah pelik kalau bagi seorang kanak-kanak kecil sepertinya menggunakan ayat itu? Ah! Mungkin ayat itu ditujukan untuk ibunya barang kali. Mana kita tahukan?
            Aku tunduk semula dan memandang sekilas pada wajah kanak-kanak lelaki tadi. Aku memalingkan muka memandang ke tempat lain.
 Tiba-tiba, budak lelaki tadi datang mendekati. Aku pandang wajahnya hairan. Tidak tahu apa yang dimahunya dariku. Lantas, dia menarik tanganku dan diserahkan tali di tangannya kepadaku. Tali layang-layang tadi sudah berpindah tangan. Aku termangu seketika.
            “Tapi adik, akak tak mau main. Kamu pergilah main.” Tolakku lembut. Kanak-kanak lelaki itu menggeleng dan enggan mengambil semula layang-layangnya. Belum pun sempat aku kembalikan tali layang-layang kepadanya, kanak-kanak lelaki tadi sudah pun berlalu pergi. Terkebil-kebil mataku ditinggalkan sebegitu. Penuh persoalan dan tanda tanya yang terlayar di fikiran. Aku yang pada posisi duduk sudah berdiri sambil mata ditala pada layang-layang di atas.
            “Aduh! Pelik betul. Aku pulak yang kena pegang layang-layang ni. Dah tu ayat kat layang-layang tu macam ayat orang tengah ‘kuciwa’. Adeh!” Aku menggeleng seraya menggaru kepala yang dah mula gatal dengan situasi ini.
            Terleka seketika melihat layang-layang yang berterbangan di udara. Bermacam-macam jenis layang-layang di dada langit. Tak mahu ketinggalan, aku tarik tali layang-layang tadi agar kedudukannya lebih tinggi berbanding tadi.
 Terasa ada yang menarik hujung bajuku dari bawah. Aku menoleh menunduk. Kalau tadi seorang budak lelaki datang menyapaku, sekarang kanak-kanak perempuan pula yang datang menegur. Bibirnya asyik tersenyum dari tadi sambil matanya tak lepas dari memandangku. Di tangannya pula ada sebuah layang-layang berwarna merah jambu. Pada kertas layang-layang itu terlukis bentuk hati. Layang-layang lagi? Detik hatiku.
Kanak-kanak perempuan itu akhirnya menyerahkan layang-layang di tangan kepadaku. Tanpa apa-apa penjelasan, kanak-kanak itu pergi meninggalkanku. Apa sebenarnya yang berlaku ini? Aku terpinga-pinga bila dua orang kanak-kanak aneh memberiku layang-layang pada masa yang sama. Aku menggaru kepala yang tidak gatal.
            Malas mahu memegang tali layang-layang tadi, aku tarik agar layang-layang itu jatuh ke bawah. Aku menggolongkan talinya dan aku letak ke tepi. Aku belek layang-layang yang disberi oleh kanak-kanak perempuan tadi dan terdapat sekeping kertas yang melekat padanya. Aku tarik kertas tersebut dan aku buka lipatannya. Aku baca setiap aksara yang tertulis pada kertas itu. Sebaik membaca bait-bait ayat pada kertas itu, seluruh tubuhku bergetar menahan sebak. Meruntun hatiku membaca isi surat di tangan. Aku hayati setiap baris ayat tersebut dan hampir-hampir sahaja mataku menitiskan air mata.
Indahnya menjadi layang-layang itu tatkala ia bebas terbang di udara.
Pabila tali terikat padanya, ia pasti terjaga oleh tangan yang mengemudinya.
Samalah seperti sebuah kisah cinta. Menjanjikan kebahagiaan pada pemiliknya.
Tetapi, benarkah begitu?
Hatinya terbuka luas untuk sebuah cinta yang suci, bagai menggambarkan hati yang bahagia seperti sebuah layang-layang.
Bersama ikatan yang telah termateri di antara dua hati, akan pastikah berkekalan?
Ikatan yang tersimpul mungkin juga akan putus dan sudahnya layang-layang yang diikat itu pasti tersasar ke udara menghilang begitu sahaja.
Jadi, begitukah kesudahan kisah cinta kita? Sama seperti layang-layang ini?
            Persoalan pada kertas itu ternyata menyesak fikiranku. Aku lipatkan kertas tersebut dan pantas saja mataku melilau ke sekeliling mencari-cari pemiliknya. Aku seperti tahu saja siapa yang menulis bait-bait ayat ini. Mataku tajam menilik pada setiap pelusuk pantai. Gerangan yang aku cari-cari tiada. Aku mengeluh lemah dan kembali tertunduk menekur pasir pantai.
            Mata yang sudah mula berair meluahkan manik-maniknya. Aku buka semula lipatan kertas dan aku baca kembali isinya. Sudah terbayang-bayang wajahnya di minda.
            “Ya Allah, jika benar dia ada di sini...Kau pertemukan dia padaku. Sesungguhnya, aku benar-benar ingin bertemu dengannya. Tak kisahlah hanya sebentar sahaja. Melihat wajahnya pun jadilah...”Bisikku lemah. Aku seka air mata yang sudah luruh dari tubir mataku.
            Ah! Pasti anganku saja, detik hatiku. Tak mungkin dia ada di sini. Entah siapalah yang beri kertas ini kat aku, ya? Mesti nak main-mainkan perasaanku. Aku mengingatkan diri sendiri agar tidak mengharapkan sesuatu yang tidak mungkin akan terjadi. Takut kalau terlalu berharap, hati sendiri yang terseksa. Hati sendiri yang kecewa.
            Aku mengambil keputusan untuk berjalan-jalan di sepanjang pantai. Ketika melayan perasaan seorang-seorang, mataku menangkap satu benda yang tidak jauh dari tempatku berdiri. Rupa-rupanya kanak-kanak yang menyerahkan layang-layang kepadaku tadi sedang bermain di depanku. Aku perhatikan saja gelagat mereka.  Nampaknya mereka sedang sibuk menyusun batu-batu di pantai sehingga terbentuknya satu laluan jalan. Aku mengekori mereka dari belakang. Mereka begitu leka menyusun batu-batu tersebut tanpa sedar pun kelibatku di sini.
            Mereka berhenti di pertengahan pantai dan batu-batu tadi tidak lagi disusun. Sejurus itu, mereka berlari ke tempat lain. Aku jadi pelik melihat kerenah kanak-kanak berdua itu. Tiba-tiba, aku tersenyum. Nampaknya aku sudah bengung. Mengikur ke mana saja kanak-kanak berdua itu pergi. Orang tengah kecewa memang macam ini ke? Aku mengetuk kepalaku.
            Aku ingin mengorak langkah meninggalkan pantai. Sebelum aku kembali semula ke kedai, aku perhatikan air laut yang membiru. Sungguh cantik warna air lautnya, sempat juga hatiku memuji kebesaran Allah. Subhanallah!
Aku kembali memerhatikan sekeliling. Masih ada yang lepak pada waktu yang hampir-hampir nak maghrib ni. Bila bebola mataku terarah pada sebuah lori yang tidak jauh terpakir dari sini, hatiku terdetik sesuatu. Kenapa ada lori yang membawa ais di sini? Apa kejadahnya letak lori kat pantai ini? Pemandu lori tengah berjalan-jalan di pantai ke?
            Entah kenapa kakiku bagai terpanggil ingin mendekati lori tersebut. Melihat lori ais ini membuatkan aku teringat sesuatu. Satu kejadian yang pernah terjadi suatu ketika dahulu tatkala Nick meraih sebuah kemaafan daripadaku. Tak pernah dek terjangkau di fikiran yang dia akan memujukku dengan membawa sekali lori demi merealisasikan permintaan tak masuk dek akal. Aduh! Begitu manisnya kenangan itu tetapi sayang, itu semua hanya tinggal kenangan. Kenangan yang mana mungkin akan kembali membuahkan rasa bahagia dalam diri ini lagi.
            Aku menyentuh pintu belakang lori tersebut. Aku tersedar sesuatu. Nampak seperti pintu tersebut tidak ditutup dengan rapat. Entah apa yang merasukku, aku beranikan diri membuka pintu lori semetelah pemiliknya tiada di situ. Memang kerja gila buka lori orang.
            Aku terkejut dengan kemunculan belon-belon sebaik membuka pintu lori. Mak aii! Banyaknya belon dalam lori ini. Aku berundur sedikit ke belakang dan membiarkan belon-belon yang bermacam-macam bentuk dan warna keluar dari perut lori terbang bebas ke udara. Riuh-rendah suasana pantai di sini melihat belon-belon yang berterbangan di udara. Rata-ratanya kanak-kanaklah yang bersorak sakan. Hmmm...Pasti belon-belon itu mengandungi helium. Sebab itulah belon-belon tersebut mampu terbang ke udara.  
            Aku mendongak ke atas. Melihat belon-belon dan juga layang-layang yang berterbangan di udara mengingatkan aku akan gerangan yang bernama Nick. Aku telan liur. Adakah semua ini dilakukan oleh dirinya? Dadaku berdetak laju. Sungguh aku dapat merasakan kehadirannya di sini. Tetapi mengapa langsung tiada kelibatnya di mana-mana? Aku berpaling semula melihat ruang penyimpanan lori di depanku. Ada sebiji belon yang tertinggal di situ. Aku ambil belon yang berbentuk hati itu dan aku perhatikan ada sesuatu di dalamnya.
            Aku menggigit bibir. Bagaimana nak keluarkan sekeping surat yang sudah terlipat kecil di dalam belon itu? Ah! Pecahkan sajalah. Aku mencari ranting kayu yang tajam di sekitar pantai. Aduh! Kalau nak senang, ambil saja pin tudung. Aku bukakan salah satu pin tudungku dan aku cucuk pada belon tadi.
            Pap!
            Aku ambil surat yang sudah jatuh di atas pasir dan apabila menyentuh surat itu dapatku rasakan ada barang lain yang terselit di dalamnya. Aku membuka lipatan surat dan aku keluarkan seutas rantai berloketkan kunci. Kunci?
            Sejenak kemudian, memori silam kembali menerjah ingatanku. Bukankah loket kunci ini merupakan pasangan bagi loket hati yang ada padaku sekarang? Lantas, aku buka dan keluarkan rantai di sebalik tudungku. Kini, kedua-duanya sudah ada di tangan.
            Lama mataku terpaku pada kedua-dua loket tersebut. Dada yang sudah berdetak hebat terasa sesak. Aku ingat kembali kata Nick dulu. Ada sesuatu yang disimpannya di dalam loket hati ini.
            “Di dalamnya tersimpul satu rahsia yang saya simpan semenjak saya berikan loket tu pada awak,” Ujar satu suara yang tak asing lagi. Aku pantas mendongak dan terkedu. Wajahnya terlayar di depanku. Mata kami juga sudah terpaku bagaikan berbicara segala isi hati yang terpendam.
            Riak Nick sangat bersahaja. Tangannya mengambil loket kunci dari tanganku dan di keluarkan loket kunci itu dari rantai. Dia mengambil pula loket hati dari tanganku pula.
            “Di dalam ini...Segalanya pasti terjawab jua.” Sambung Nick pendek. Aku masih diam tanpa bicara. Hanya mata sahaja yang memerhati segala perbuatannya.
            Nick memasukkan kunci tersebut pada lubang kunci di tengah loket hati. Tatkala kunci tersebut dipusing, kekunci loket hati terbuka. Nick membuka loket hati dan mataku terpaku pada barang yang disimpan di dalamnya.
            Barang tadi dikeluarkan dari isi loket dan diunjukkan di depan mataku.
            “Ini jawapan yang saya simpan selama ini. Jawapan bagi isi hati saya pada awak, Risya. Kunci pada persoalan hati saya hanya ada pada awak. Semasa saya serahkan loket hati ini, saya simpankan sekali ‘jawapan’ ni. Jadi sekarang, terpulang pada awak sama ada  menerimanya atau tidak kerana selama ini sememangnya isi hati saya hanya ada pada awak. Bukan pada orang lain. Hanya pada awak!” Mataku masih terpaku pada objek di tangannya. Sememangnya sukar bagiku untuk bersuara sekarang. Tergamam, terkedu terpempan...Semuanya ada. Hampir sahaja mataku meluruhkan cecair jernih.
            Apabila melihat diriku yang masih kaku tidak bersuara, Nick menyeluk tangannya pada saku baju jaket yang dipakai kemas pada tubuh sasanya. Sebuah kotak baldu berwarna merah dikeluarkan. Nick membuka kotak baldu itu dan terserlah isinya. Ditariknya isi di dalam kotak baldu itu dan diunjuknya padaku bersama barang yang dipegangnya tadi.
            “Risya, selama ini awak tahu apa isi hati saya dan sekarang saya hanya menunggu jawapan daripada awak,” Ucap Nick. Matanya tak lepas dari memandang anak mataku. Menunggu sebaris jawapan yang bakal mengubah nasib kami berdua. Sebaris jawapan yang pasti menjanjikan satu kebahagiaan yang pasti. Kebahagiaan yang pasti, benarkah?
            “Seandainya cinta itu bersatu, tak kira ke mana pun layang-layang itu menghilang ia pasti membawa satu kisah. Sebuah kisah cinta di antara uda dan dara yang mencari kepastian dalam mendapatkan cinta sejati.
            Sama juga seperti kedua-dua cincin ini. Biarpun berpisah, mereka sebenarnya pasangan yang sudah ditetapkan oleh Penciptanya. Pabila bercantum, sudah terbukti bahawa kedua-duanya memerlukan antara satu sama lain. Sudah terang lagikan bersuluh. Kita sendiri faham apa bentuknya apabila kedua-dua cincin ini bercantum.” Nick menunjukkan gabungan antara kedua-dua cincin tersebut padaku. Sememangnya bentuk hati jelas dipandanganku. Anak mataku kembali menyapa anak matanya.
            “Cuma tinggal satu kata sahaja yang saya mahu. Kata-kata awak yang akan mengubah segalanya. Dengan kata-kata itu saya pasti, bukan sahaja dua hati itu bersatu tetapi dua jiwa itu pasti akan bersama kekal bahagia dengan izinNya.” Ucap Nick lagi. Tak mampu aku menahan air mata ini dari terus bertakung di tubir mata. Laju sahaja air jernih ini menggelongsori pipi.
            “Sudikah Risya menerima hati saya?” Soal Nick penuh romantis. Tapak tangannya bagai meminta untuk disambut tetapi pada huluran itu ada dua bentuk cincin bagi menjawab persoalan yang ditagihnya. Terpulang pada diriku. Mahu mengambil cincin tersebut daripada tangannya atau memutuskan saja dengan penghakhiran yang akan menyakitkan kedua-dua hati.
            “Kenapa awak kembali ke sini, Nick?”
            “Because the other part of me is here. Here infront of me.”
            “Tapi bukankah awak dah memutuskan untuk meninggalkan saya?” Soalku pula. Nick masih tidak mahu menarik tangannya. Dibiarkan saja diunjuk tegak di depanku.
            “Saya tak pernah pun memutuskan apa-apa pada awak. Saya hanya menghilang seketika dan akhirnya saya ke sini ingin menagih jawapan daripada awak.”
            “Habis...perempuan yang bersama awak tu...Awakkan bersama di..”
            “Ah! Banyak betul dalihnya.” Pintas Nick pada kataku. Sebelah tangannya menarik tanganku. Dialihnya salah satu cincin di tapak tangannya dan cincin tersebut dipasangnya di jari manisku.
“Jangan banyak soal, jangan banyak dalih! Sekarang saya dah tak boleh nak tunggu jawapan awak sebab saya tahu awaklah perempuan yang pasti hanya untuk saya. Jawapan yang saya inginkan itu sekarang sudah pun diakhiri dengan kesimpulan whether you like it or not! You are mine, Risya!”Akhirnya Nick mengambil keputusan sendiri. Aku tilik cincin di jari manisku. Tak perlukan ucapan, melihat gerak tubuhku saja sudah tahu apa keputusan yang akan kukatakan kepadanya. Keputusan yang diputus oleh Nick itu aku setuju lebih dari seratus peratus kerana hatiku, dan cintaku hanya untuk dirinya. Tiada orang lain.
Aku mengangguk laju dan air mataku jatuh serentak. Lambat-lambat sinar wajahnya berubah berseri-seri. Lalu tubuhku ditarik oleh Nick. Begitu kemas dia memelukku. Dia bahagia sama juga sepertiku.
“Jangan pernah menindakkan perasaan cinta itu. Jangan pernah ragu-ragu dengan apa yang hati kita rasa. Do you understand, Mrs Erry?”
“Ya. Saya faham, Amy.” Jawabku pendek. Sejurus itu segaris senyuman terbit di bibirku. Dia juga tersenyum lebar. Nick menyeka air mata yang masih tak henti-henti mengalir ke pipiku.
“Saya cintakan awak, Amy.”
“Saya juga mencintai awak, Erry.” Balas Nick juga. Ditariknya jari-jemariku dan digenggamnya erat.
“Actually, saya menghilangkan diri daripada awak sebab saya pergi ke Sarawak,” Ucap Nick bersahaja. Aku terpempan mendengarnya. Apa maksudnya?
“Saya pergi ke Miri sebab saya nak minta restu dari Ibu dan Ayah awak. Family saya masuk meminang awak.”
“What?” Mahu terbeliak mataku mendengar katanya. Aku bungkam. Terasa seperti ditikam belakang pula. Kenapa ibu dan ayah tak maklumkan kepadaku tentang perkara ini? Oh! Pandai betul ibu dan ayah menyimpan rahsia daripada pengetahuanku.
“Dan tarikh perkahwinan kita dah pun ditetapkan.”
“Hah?” Makin terlopong mulutku sebaik mendapat satu lagi berita tergempar dari Nick. Ibu dan ayah sudah melampau! Tidak langsung memaklumkan perkara yang berkaitan dengan masa depan seperti hal sebegini kepadaku. Sampai hati ibu dan ayah buat macam tu kat aku? Huhuhu...
“Hari pernikahannya Sabtu minggu depan.”
“What!?” Terasa berpinar-pinar sebaik mendengar satu lagi berita yang terlalu sukar kuterima. Tubuhku terasa seperti ringan sahaja. Kepala juga sudah memberat. Dan pandanganku sudah mula kabur.
Bedebuk!!
“Risya! Ya Allah! Pengsan lagi?” Suara itu sayup-sayup kedengaran di telingaku dan akhirnya menjadi senyap sepi.

6 comments:

  1. great..
    nakal betul nick buat mcm dah putus asa dan menghilangkan diri dari risya, rupe-rupenye gi sarawak jupe ibu bapa risya..hahaha
    x sabar nak tunggu nick n risya kawin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nur Iman..haha..thanks komen...Nkal kn? hehe... :)

      Delete
  2. Alololololo.... Comeinya dia org... Kehkehkeh... Best..

    ReplyDelete
  3. Best... :)
    Haih...Nick ni suka sangat buat kejutan sampai pengsan Risya dibuatnya...
    Kesian Risya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanx NurAtiza...Sweet kn? hehehe...Risya ni asyk pngsan je..Low blood pressure kot..haha.. ;)

      Delete