Monday, July 30, 2012

Cinta yang tiada kepastiannya Chap 36


Bab 36

            Melihat pasangan yang tengah asyik berpandangan antara satu sama lain membuatkan si kecil menjadi pening.
            Terasa hujung kainku ditarik dari bawah. Mataku terkebil-kebil. Begitu juga mata lelaki yang masih setia mendukungku ini. Seketika kemudian, matanya yang terkebil-kebil berhenti dan...
            Buk!
            “Ouch! Nik Emil! Awak lepaskan saya ke lantai ingat saya ni barang ke? Ya Allah, tulang belakang aku. Sakitnya.” Aku mengaduh sakit apabila secara tiba-tiba saja Nick melepaskan aku dari pegangannya. Sememangnya aku dah rasa macam nangka busuk yang terjatuh ke lantai. Mahu patah riuk tulang ini dibuatnya.
Aku memanahkan mata pada Nick. Sangkaku dengan menghadiahkan pandangan tajam seperti ini mampu mencemaskan dirinya. Tetapi lain yang aku sangka lain pula jadinya. Nick boleh pula selamba melihatku tanpa sebarang rasa simpati dan kasihan. Malah, senyuman sinis pula dihadiahkan kepadaku. Amboi! Sesedap rasa cap mee maggie dia aje lepaskan aku ke lantai. Kalau macam tu, baik biarkan saja aku jatuh dari pokok tadi. Bukankah itu lagi bagus?
“Aunty tak apa-apa? Cakit ke? Mana cakit?” Soal Aqish penuh prihatin. Tangan kecilnya memicit kepalaku. Aku hampir-hampir nak tergelak bila dia memicit kepalaku. Padahal yang sakitnya tulang belakang bukan kepala.
Aku mengusap pipi Aqish dan dengan perlahan aku bangun. Berkerut-kerut dahiku menahan rasa sakit. Mataku ditalakan pada lelaki di sebelah. Nampak gayanya dia langsung tiada niat mahu membantuku. Langsung tiada perasaan kasihankah dia walau sedikitpun? Tiba-tiba sahaja hatiku dipagut rasa sayu. Hiba melihat Nick yang langsung tidak menampakkan riak wajah risau atau bimbang seperti dahulu.
Aku mengibas-ngibas belakang dari pasir. Dengan hati yang walang aku beranikan diri untuk memulakan perbualan. Terasa sedikit canggung apabila orang yang kita cintai melayan kita sebegitu. Langsung tak nak layan pun nampak gayanya.
“Aw..awak buat apa kat sini?”
Nick tunduk seketika dan mengambil beg kamera di sisi. “Tak nampak ni? Kamera. Nak ambik gambar.” Jawab Nick malas.
“Ya, saya tahu kamera nak ambik gambar. Maksud saya, apa yang awak buat kat Kota Kinabalu ni?” Agak berhati-hati aku mengemukakan persoalan itu. Aku menelan liur di saat teringat akan pesananku pada ibu dan ayah agar tidak memberitahu di mana keberadaanku pada Nick. Jadi, bagaimana dia boleh sampai ke sini? Aku naik hairan.
“Negeri di bawah bayu nikan salah satu tempat peranginan yang popular di Malaysia. Orang kata lebih baik melancong di negeri sendiri berbanding di negara orang. Jadi, saya datang melanconglah. Nak buat apa lagi?” Jelas Nick dengan gaya malas. Aku mengetap bibir. Sememangnya cara layanan Nick padaku berubah serta-merta. Hatiku terasa perit melihat perubahan itu. Bagaikan mahu menjerit di depannya. Aku mahukan dia kembali. Aku mahukan Nik Emil!
Gaya Nick seperti ingin membuka langkah. Cepat-cepat aku menyahut namanya sebaik dia berpaling.
“Nick! Awak..ermm...” Suaraku terasa tersekat-sekat. Nafasku ternyata sudah tidak teratur.  Dari pandanganku nampak benar Nick sudah malas mahu melayanku. Pasti dia masih marah padaku. Sememangnya segala keputusanku dulu telan memakan diriku sendiri. Perit rasanya apabila orang yang kita cinta melayan kita tak ubah seperti orang asing.
Langkah Nick terbantut. Gigi rahangnya bergerak-gerak manahan geram. Kamera ditangan digenggamnya. Dalam hati, perasaan berdebar itu hanya Allah sahaja yang tahu.
Siapa sangka, kalau sudah takdir Tuhan. Sejauh mana sekalipun, mereka tetap dipertemukan sekali lagi. Sejauh mana pun langkah kaki berlari, sudahnya akan berhenti tanpa mampu dikejari. Hakikatnya jodoh pertemuan sudah tertulis, kini mereka bertemu lagi. Siapa sangka?
Nick berpaling perlahan. Wajahnya tampak kebosanan. Aku jadi kaget. Sudahnya persoalan yang bermain diminda kian hilang begitu sahaja. Lama mulutku terkunci, tidak tahu ingin menyoal apa. Begitu banyak persoalan bermain di minda. Sekarang aku kehilangan kata. Kaku melihat wajah selambanya.
“If you don’t have anything to say, then mind if I left. There are other things that I have to do. My time is precious!” Tersentap hatiku mendengar kata-katanya yang berbaur sinis. Kata-kata yang terlalu menghiris hatiku. Entah kenapa, dihujung tubir mataku bergenang juga air mata ini. Namun, cepat-cepat aku mengerdipkan mata ingin menghilangkan rasa sedih itu. Tidak mahu kalau air mataku jatuh di depan matanya. Aku menggigit bibir.
Nick ingin melangkah lagi. Aku memanggilnya lagi. Niat tidak mahu membiarkan dia pergi tanpa mahu berkata apa. Aku tidak mahu dia pergi begitu sahaja. Banyak yang perlu aku jelaskan kepadanya. Terlalu banyak sampai menyesakkan jiwa.
“Kalau awak nak panggil saya dengan niat suka-suka I’m sorry to say that this is so wasting my time. There is a lot of thing that I need to do. So, if you would excuse me.” Suara Nick kedengaran dingin sekali. Nampak gayanya dia sudah menyampah dengan sikapku.
“Awak apa khabar?” Soalku sebelum sempat dia berpaling. Aku terkaku. Persoalan itu yang keluar dari bibirku.
Nick mendengus sinis. “So, you hold me just to ask me about this? Apa khabar?” Kening Nick sudah terjongket. Bibirnya sudah tersenyum sinis. Terasa bagai rendahnya diri ini berhadapan dengannya. Aku tunduk menekur pasir di bawah. Mataku sempat memandang Aqish di sebelah yang masih terkebil-kebil memandang kami berdua.
Aku dongak selepas itu. Nick sudah pun melangkah beberapa tapak.
“Awak, sebelum awak pergi saya nak minta tolong boleh?” Soalku sedikit menjerit. Nick berpaling dan wajahnya nampak sedikit kemerahan. Belum pun sempat dia membuka mulut aku sudah memintas kata.
“Boleh tolong ambilkan layang-layang kat atas pokok tu? Saya tak dapat capai tali tu sebab terlalu tinggi. That if you don’t mind,” Ucapku takut-takut.
“But kalau awak keberatan, tak apalah. Saya cuba panjat pokok ni sekali lagi.” Aku sudah berkira-kira mahu memanjat pokok tersebut dan mengambilnya sendiri. Berjauh hati melihat layanan Nick yang sudah berubah sekarang.
Aku pegang salah satu dahan pokok tersebut dan ingin memanjat pokok tersebut. Tiba-tiba terasa lenganku ditarik dan Nick mengambil layang-layang dari pokok tadi. Diserahkan layang-layang tersebut kepada Aqish. Sempat lagi tangannya mengusap rambut si kecil. Aku leka melihatnya dari tadi. Nick langsung tidak mahu memandangku. Begitu sahaja dia berlalu pergi tanpa sepatah kata. Rasa terkilan menggamit hati. Aku menggeleng.
“Tak! Dulu dia kejar aku. Sekarang giliran aku pula yang kejar dia. Ya! Aku tak boleh lepaskan dia kali ini. Sekarang aku dah nekad. Nick milik aku! Hanya milik Nur Erisya Kamal!” Getusku sendiri.
“Aunty cakap apa seorang-seorang?” Aku tersentak. Aku memandang wajah Aqish yang tampak begitu hairan dengan sikapku. Aku tunduk dan mencangkung di depannya sambil tangan mengusap pipi bersih si kecil.
“Aqish, sebelum kita balik aunty nak Aqish teman aunty boleh?” Aqish hanya mengangguk tidak soal banyak. Aku tersenyum melihat anggukannya. “Kita kejar uncle tu dulu ya? Kita tak boleh lepaskan dia.”
“Kenapa?” soal Aqish pendek. Begitu tulus hati si kecil yang tidak tahu apa-apa ini. Lantas aku berdiri sambil menggamit jari-jemarinya.
“Sebab Aunty dah buat salah kat Uncle tu. Aunty nak minta maaf kat Uncle tu. Aunty nak janji kat dia. Aunty tak nak buat salah lagi.Auny janji tak buat lagi.” Ringkas sahaja penjelasanku pada si kecil. Apa saja budak berumur 4 tahun ini tahu kalau aku menjelaskannya secara lebih mendalam? Pasti sahaja matanya terkebil-kebil sambil dahi berkerut hairan melihatku nanti.
“Mama cakap, kalau kita buat salah kita kena minta maaf kat orang tu. Aunty buat salah kat orang tu Aunty kena minta maaf kat orang tu. Kalau kita tak minta maaf kita berdosa. Allah marah orang yang buat dosa.” Omel si kecil panjang. Akal si kecil ini begitu matang sekali bila memikirkan perkara sebegitu. Tercuit juga hatiku mendengar omelannya mengenai nasihat daripada mamanya. Tidak pernah lupa akan pesanan mamanya itu membuat hatiku berasa senang. Aqish sememangnya budak yang mengikut kata. Tidak membantah tetapi sekali sekala memberontak.
Aku mengangguk laju. “Aunty memang nak kejar dia sebab Aunty nak minta maaf kat dia. Jadi, Aqish kena ikut Aunty, okey?”
“Okey.”
AKU berjalan mengikut jejaknya dari jauh. Aqish masih setia di sisiku. Tidak pula si kecil merungut. Diam mengikutiku.
            Lama benar aku mengikutinya dari jauh. Ke mana saja langkahnya pergi aku tetap setia mengejarnya. Sepanjang pemerhatianku, Nick tak pernah pun mahu melepaskan kamera di tangan. Ada saja yang ditangkapnya. Tangkap gambar ke tangkap apa tu?
            Sempat lagi Nick mengukirkan senyuman pada gadis yang lalu lalang di sekitar pantai ini. Aku mendongkol geram. Rasa panas pula hati ini melihat gadis-gadis yang asyik tersenyum-senyum pada Nick itu. Mahu saja aku mencucuk mata gadis-gadis tadi agar mereka langsung tidak mampu melihat dan tersenyum menggoda pada Nick. Baru padan dengan muka! Macamlah tak ada lelaki lain nak senyum-senyum gedik macam tu. Hatiku menggerutu geram. Menahan perasaan cemburu yang membara.
            Aku berjalan lagi ke mana saja dia pergi sehinggalah dia berhenti di depan sebuah hotel terkemuka di tengah bandar Sabah ini, Hotel Hyatt Regency Kota Kinabalu. Sememangnya Hotel Hyatt Regency merupakan salah sebuah hotel yang bertaraf 5 bintang sesuai dengan kemampuan Nick. Hotel tersebut juga berdepan dengan pantai berdekatan dengan kedudukan kedaiku.
            Apabila mengetahui di mana tempat kediamannya, aku berasa sedikit lega. Tahulah aku ke mana ingin mencarinya. Aku tersenyum kecil. Kelakuanku saling tak tumpah seperti seorang stalker. Aku menampar lembut pipiku. Aku dah ada perkejaan baru rupa-rupanya. Kalau sahaja Ajai tahu apa yang sudah kubuat, pasti sahaja menjadi bahan usikan buatnya. Malu!
            Aku ingin berpatah balik kembali ke kedai. Namun langkahku terhenti sebaik melihat seorang gadis yang tinggi seperti model menghampiri Nick sambil tersenyum lebar. Hatiku menjadi mendidih tatkala itu. Begitu mesra sekali gadis itu memeluk lengan Nick. Aku jadi tertanya-tanya. Siapakah gadis di samping Nick itu? Kekasih Nick yang barukah? Kekasih? Bukankah lelaki itu berjanji hanya mencintai diriku sahaja? Selama 2 bulan aku berpisah dengannya dia sudah ada pengganti baru? Begitu banyak persoalan yang menyesak hatiku.
Tiba-tiba aku terasa pening. Cepat-cepat aku memaut batang lampu di depanku. Terasa berat menerima hakikat bahawa lelaki itu kemungkinan mempunyai kekasih baru. Benarkah?
“Aunty okey kah? Aunty tak sihat? Jom kita balik. Nanti mama marah.” Omel si kecil di sisi. Aku mengalih pandangan ke arah Aqish. Kesian pula melihat Aqish yang diusungku ke hulu ke hilir tanpa sedar akan keadaannya yang pasti terasa penat semenjak pulang dari nursery tadi. Sudahnya aku pulang dengan hati yang sedih dan kecewa.
 ***

NICK sedar bahawa gadis yang dirinduinya itu mengejarnya dari tadi. Bukan dia tidak sedar akan kehadiran Risya yang sedari tadi mengejar jejak ke mana saja dia pergi. Sengaja dia berbuat tidak tahu akan kehadiran gadis tersebut.
            Sudah semestinya hatinya terkejut dengan pertemuan yang tidak dirancang tadi. Sudah semestinya hatinya gembira melihat orang yang dirindui kembali berada di depan mata. Semenajak 2 bulan yang lalu dia mencari gadis tersebut. Tetapi hampa apabila kedua ibu bapa Risya tidak mahu memberitahunya keberadaan Risya ketika itu. Kecewa hatinya mendengar perkhabaran dari ibu dan ayah Risya di mana Risya menghalang ibu dan ayahnya untuk memberitahu ke mana dia berada. Sudahnya dia membawa hati yang lara sehingga membawa dia ke mari.
            Kalau diikutkan hatinya mahu sahaja dipeluknya gadis itu. Akan tetapi akalnya menghalang. Segala perbuatan Risya diingat semula. Memori luka kembali berdarah. Kenangan semasa Risya meninggalkan dirinya tanpa pengetahuannya membuat dia sebal dan kecewa. Sekarang, apabila mereka bersua semula nampak benar gadis itu mengejarnya. Sekarang hatinya sudah puas. Puas kerana segala apa yang dipendamnya selama ini akan dibalasnya pada Risya. Hatinya kuat menyatakan bahawa gadis itu mahu bertemu dengannya kembali. Sampai sahaja di depan pintu hotel, gadis itu tetap mengekorinya.
            Hatinya juga tertanya-tanya, siapa budak lelaki yang bersama Risya tadi. Namun, persoalan itu dibiarkan berlalu dan hasrat ingin membuat Risya kecewa perlu dilaksanakan. Bukan senang dia mahu melupakan kisah lalu. Tidak! Risya harus diberi pengajaran. Sudah berbuih-buih mulutnya mengukap kata cinta. Sudahnya, dia ditinggalkan mentah-mentah. Siapa yang tidak geram?
            Sampai sahaja di depan pintu hotel, kelibat Azura mendekati.
            “Zura, i need your help now! Peluk lengan I sekarang dan buat-buat mesra. Don’t ask anything just do it!” Arah Nick sebaik melihat Azura. Tanpa soal banyak diikutkan saja Azura pada arahan Nick. Dilakukannya seperti apa yang disuruh oleh Nick tadi.
            “Just walk into the hotel slowly. Jangan lupa senyum!” Arah Nick lagi. Berkerut dahi Azura mendengar arahan Nick itu. Walaupun begitu, hati Azura disisip rasa bahagia. Namun ada di sudut hatinya dia tahu pasti ada sesuatu yang berlaku sehingga lelaki itu menyuruhnya berbuat demikian. Tapi apa sebenarnya berlaku?
            “Now, can you tell me what’s going on here?” Tersentak Nick dari lamunan sebaik terdengar soalan yang diajukan oleh Azura di kala itu. Nick mendongak sedikit memandang wajah gadis yang sudah memeluk tubuh menagih jawapan daripadanya.
            “She’s here. The one that’s hurt my feeling is here.” Sebaris ayat tersebut menyentak hati Azura. Perempuan yang dimaksudkan oleh Nick itu tak lain tak bukan gadis yang dicintainya. Gadis yang membuat dirinya berhijrah ke Sabah. Gadis yang menyebabkan Nick kecewa. Azura telan liur. Kelat. Dia cuba memaniskan wajah dengan senyuman. Terasa begitu sumbang senyumannya di kala ini.
            “Oh! So it’s good then,” Jawab Azura pendek.
            “No, it’s not! I can’t let that girl get away with it. I feel so hurt once I remember all the thing that she made. It kills me! She can’t get away with it.” Nick mengulangi ayat yang sama tanda dia tidak mahu melepaskan Risya begitu sahaja. Dia mahu Risya rasa apa yang dia rasa. Dia mahu Risya tahu perasaan sakit yang dialaminya sepanjang gadis itu tiada. Perasaan kecewa kerana ditinggalkan tanpa tahu ke mana gadis itu menghilang.
            Azura jadi kaget melihat keadaan Nick sebegitu. Perasaan dendam yang ada dalam benak lelaki itu benar-benar buat dia risau. Dulu dia pernah sebegitu. Dulu dia pernah kecewa dan berdendam. Tetapi, apa gunanya kalau segala yang berlaku itu sudah tidak punya apa-apa nilai lagi? Dia biarkan saja segalanya berlalu dan dia bawa hati yang lara sampai ke sini. Sudah banyak tempat dituju demi menghilangkan rasa perit di hati. Menelan rasa kecewa yang sering membelenggu diri. Tiada gunanya berdendam malah dendam itu yang akan menjerat diri sendiri.
            Azura duduk di sofa bertentangan dengan Nick. Ditenungnya wajah lelaki itu dalam-dalam. Nampak benar api kemarahan yang membuak-buak dalam anak mata itu. Dia bimbang kalau Nick menyakiti diri sendiri. Dia mengeluh lemah.
            “Fine. You nak buat apa dengan dia? You nak dia menderita? Nak merasa apa yang you rasa sekarang ni? Nick...I think this is useless. You want to know why?” Kata-kata Azura membuat dahi Nick berkerut seribu.
            “Because in your eyes, I know your heart is still with her. Your love toward her is so deep that I can’t imagine how hard it would be if you still act cold in front of her. You akan sakit sendiri. You yang akan terseksa. Dia tinggalkan you mungkin bersebab, Nick. Macam you cakap tadi she’s following you untill infront of the hotel. So, you rasa apa makna semuanya tu?” Nick tergamam. Segala kata yang diungkapkan Azura meresap jauh ke lubuk hatinya. Sesungguhnya apa yang diucap oleh Azura ada benarnya. Kalau Risya meninggalkannya kerana suka-suka, tidak mungkin gadis itu mengekorinya sedari tadi sampai di depan hotel. Pasti gadis itu mengorak langkah menjauhinya. Jadi, apa benar Risya masih punya hati untuknya?
            “It seems like she still has feeling for you. And so thus you. I can see that just by staring at your eyes. You love is still blooming for her, Nick. Cuba you jumpa dia, tanya kenapa dia tinggalkan you dulu. Pasti ada sebabnya bukan? Jangan cepat melatah. Trust me. You should go and talk to her.” Saran Azura lagi.
            Nick merenung wajah Azura bagai mencari keihklasan di sebalik kata-kata itu. Ternyata Azura benar-benar memaksudkannya. Mungkin pada awal pertemuannya, sangkanya gadis ini menggedik ingin mengejar cintanya semual. Tetapi, siapa sangka gadis ini punya niat ikhlas di hati. Mungkin Azura ingin mencuba nasib ingin mendapatkan cinta daripadanya. Akan tetapi Azura bukan jenis gadis yang memaksa. Itu dari pengamatannya. Dan dia perasan sesuatu. Azura sudah berubah. Jauh berubah dari Azura yang sombong dan bongkak seperti dahulu. Terasa senang pula bila bersama gadis di depannya itu.
            Lobi hotel tampak begitu ramai dengan pengunjung. Malam sudah berlabuh. Pasti sahaja pelancong kembali ke hotel ingin merehatkan diri setelah seharian berjalan di sekitar bandar itu. Nick juga berasa penat. Penat juga memikirkan apa yang bermain di mindanya tentang Risya. Sudahnya keluhan berat keluar dari bibir mungil itu. Dipicitnya hujung batang hidung berharap agar segala masalah dapat dikurangkan.
            “Okey. I akan dengar cakap you. I akan jumpa dia. But, in the mean time. I want her suffer first,” kini giliran Azura pula yang tergamam sebaik Nick mengungkap kata-kata itu. Makin resah pula hatinya melihat bekas rakan sekolahnya itu.
            Perlahan-lahan, bibir Nick menguntumkan senyuman penuh makna.
            “Kalau dulu I kejar dia, jadi tak salah kalau kali ni giliran Risya pula yang kejar I. Tak gitu?” Nick tersenyum penuh makna. Azura pula sudah menggeleng hairan. Pelik melihat sikap Nick tak ubah macam remaja yang baru mengenal erti cinta.
            ‘Suka hati youlah Nick. Kalau you bahagia, I akan ikut bahagia. Mungkin bukan rezeki I untuk dapatkan you. Bertuah sungguh Risya tu.’ Detik hati Azura. Mujurlah Azura tidak memberi apa-apa harapan untuk mendapatkan Nick. Dari penglihatannya semenjak bertemu dengan Nick dahulu pun dia sudah tahu tiada langsung kemungkinan untuk mendapatkan hati lelaki itu.

***
Aku memandang jam dinding menunggu saatnya tiba. Aduh! Kenapa begitu lambat masa berjalan? Mana pulak mamat ni?
            Terdengar sahaja bunyi lonceng pintu, laju sahaja mataku memandang ke arah pintu. Wajah Ajai yang kepenatan menjadi tatapanku.
            “So, how is it? Your day? Semua okey?” Soalku berbasi-basi. Dalam hati betapa gembiranya aku apabila Ajai sudah datang ke kedai. Ini bermakna masa untuk aku lepaskan kedai ini sudah tiba. Giliran Ajai pula yang menjaga kedai. Giliran aku pula untuk berehat.
            “Boleh tahan sibuknya juga. Kes kali ini berat sangat. Rata-ratanya bukti masih belum kukuh sangat. Perlu cari bukti yang lain, iaitu saksi!” Aku mengangguk sahaja.
            “Kalau kamu rasa penat sangat. Suruh aje Kelvin atau David jaga kedai. Lagipun tak banyak sangat kerja. Cuma nak rekodkan semua pembelian yang dah dibuat kat dalam buku akaun ni. Sebab tu saya suruh kamu datang sini. Kalau dah sudah, kamu baliklah. Kesian saya tengok muka lemau kamu tu.” Ucapku sedikit perihatin melihat wajahnya yang ternyata nampak penat. Aku mengambil botol mineral dan diserahkan kepadanya. Ajai menyambut dan mmbuka penutup botol. Diteguknya dengan rakus.
            “Hari ini rasa macam panas sangat. Membahang pulak tu. Baju saya sudah basah dah ni. Balik nanti terus pi mandi oo,” Seloroh Ajai setelah sebotol air mineral itu diteguknya sampai habis. Wah! Macam tak cukup saja.
            “So, kamu mau buat apa lepas ni, Risya? Masih mengejar your dream guy? Your sayang tu?” Sambung Ajai lagi. Aku mengeluh lemah. Memikirkan kembali apa yang dikatakan oleh Ajai itu membuat aku naik lemah.
            Mana tidaknya sudah banyak kali aku ke hotel semata-mata mahu berjumpa dengan Nick. Ada juga aku bertanya dengan kaunter lobi untuk memberi maklumat tentang biliknya. Aku ingin berjumpa dengannya juga. Tetapi sudahnya aku balik dengan perasaan hampa. Pihak hotel tidak dibenarkan untuk memberitahu nombor bilik pelanggan mereka.
            Namun itu bukan bermakna aku harus berputus asa. Aku tetap juga menunggu masa ingin bertemu dengannya. Acap kali nombornya ditelefonku. Acap kali juga aku mendengar suara operator yang menjengkelkan. Aku kembali ke hotel dan menunggu di lobi kalau-kalau Nick muncul di situ. Kadang-kala aku meronda-ronda di kawasan hotel ingin mencuba nasib sekiranya ada terserempak dengannya di mana-mana. Tetapi, segala perbuatan itu tetap menghampakan hati kecilku.
            Aku menongkat dagu dan menghembuskan nafas lemah.
            “Nampak gayanya macam tulah, Ajai. Salah saya juga. Degil tak mahu dia tahu ke mana saya bersembunyi. Tengoklah apa dah jadi? Sendiri buat sendiri tanggunglah.” Jawabku lemah.
            “Eh! Saya baru teringat sesuatu. Esok saya ada dinner kat Hotel Hyatt tu. Ada bekas client jemput saya makan sempena ulang tahun syarikat dia. Saya tak ada orang mau teman. Kamu temankan saya, ya?” Pinta Ajai. Aku mengangkat kening.
            “Makan freekan?” Soalku pula. Ajai mengangguk laju. Berharap agar aku dapat menemaninya.
            “Boleh!” Laju sahaja jawabku memberi signal hijau.

***
“PAPA nak minta Nick yang pergi untuk jadi wakil kita. Abang tak dapat nak pergi jadi abang rasa Nicklah yang boleh jadi wakil. Semetelah, Nick ada kat sana. Jadi, senanglah sikit.” Pinta Emir. Nick mengeluh lemah. Ingatkan esoklah dia kena ke semenanjung semula. Alih-alih, papanya menyuruh dia melanjutkan lagi hari percutiannya di sini. Dia berfikir-fikir mahu meneruskan saja rajuknya pada Risya, biar sampai Risya mengejarnya ke semenanjung pula. Namun, ini pula yang terjadi.
            “Boleh ke tak?” Soal Emir lagi di talian.
            “Okeylah. Esok Nick turun ‘padang’ jadi wakil.”
            “Thanks. Eh? Kak Iyan kau kirim salam. Dia cakap bilalah adik iparnya nak balik ni?” Nick mendengus kecil seraya tersenyum. Terbayang-bayang wajah gadis yang pernah menjadi sahabat baiknya itu. Sekarang sudah berubah status menjadi kakak iparnya pula.
            “Waalaikummussalam. Kirim salam kat dia balik. Cakap kat dia orang tak jadi balik sebab diberikan tugasan kat sini. Kalau nak tahu lebih lanjut lagi tanya kat cik abang sayang dia ni.” Tercetus tawa dihujung talian. Emir berasa lega bahawa adiknya sudah beransur baik tidak seperti dahulu sering dingin sahaja. Apa sebenarnya berlaku ya?
            “Well, it seems like you doing fine, bro. So, how’s your holiday kat Sabah? Okey?”
            “Fine. Semua okey. Seronok kat sini. Malah, Nick terserempak dengan Azura. Our classmate dulu. Ingat tak?”
            “Oh? You mean Azura the popular girl yang kau gila-gilakan dulu ya?” Soal Emir ingin kepastian.
            “Ha’ah. Dialah orangnya.”
            “Wow! What a coincidence? Apa lagi bro? Cucuk jarumlah.” Usik Emir pada adik kembarnya itu. Nick hanya mampu tersenyum dan menggeleng.
            “No. Not my taste anymore.”
            “What do you mean? Bukan ke kau gilakan dia bagai nak rak dulu? Sekarang dia dah tak hot macam dulu ke?” Kini giliran Nick pula yang tergelak mendengar kata abangnya itu.
            “Sememangnya Azura tak pernah berubah dari dulu lagi. Masih tetap maintain cantik dan hot. Cuma sikapnya aje dah berubah. Dia dah cerai dengan suaminya. Sekarang dia ke sini sebab nak rawat hati. Sama macam Nick.”
            “So, macam mana dengan kau pulak? Kau okey ke tak? Masih perlu rawatan ke?” Soal Emir ingin selami perasaan adik kembarnya itu. Bukan dia tidak tahu adiknya benar-benar kecewa dengan tindakan Risya meninggalkan dirinya. Tiba-tiba, rasa bersalah mula menghimpit hati. Kalau bukan kerananya pasti adiknya itu tidak akan melarikan diri sampai ke Sabah. Entah-entah ke mana Nick pergi pun mereka tidak tahu. Mujurlah Nick terbuka hati ingin memberitahu mereka ke mana dia berada. Disebabkan itulah papanya meminta Nick untuk tinggal di sana beberapa hari lagi untuk menjadi wakil bagi pihak papa dan sekeluarga ke majlis ulang tahun syarikat milik sahabat papanya itu.
            Nick diam seketika. Mengambil masa untuk berfikir sama ada perlu ke tidak dia memaklumkan kepada Emir tentang pertemuannya dengan gadis itu.
            “Abang...I..I found her,” Ucap Nick pendek. Emir mengerutkan dahi tanda tidak memahami. “Found who?” Soalnya kembali.
            “Nick jumpa Risya. I found her abang Emir. She’s here.” Sebaris ayat itu membuatkan Emir terdiam. Sarat otaknya memikirkan perasaan yang dialami adiknya kini. Makin menjadi-jadi perasaan bersalahnya selama ini.
            “Nick...There is something that I should have told you before. Maybe this is also my fault. So, I have to let you know and you should judge it by yourself,” Nick diam tanpa bersuara. Berdebar-debar hatinya menunggu kata yang bakal diungkapkan oleh abangnya itu.
            “This is about Risya. Sebenarnya...”

10 comments:

  1. Sebenarnya ??? :O..saspen ja..hihi.. sambung sambung..gud luck fyka (: *mata bersinar-sinar*

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..thank u Nas..hehe...suspen kn? hua3~~

      Delete
  2. Yes akhirnya kebenaran akan terungkap...#^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...excited ek? tggu smbngnnya ya? :D

      Delete
  3. BUAT SUSPEN JE..NAK TAU APA YG JADI SO PLEASE CIK WRITER,SAMBUNGLAH CEPAT CEPAT..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe...Klu nk tahu smbngnnya...tggguuuuu...hehehe..thanks yang... :D

      Delete
  4. yup... smbung... jgn lah nick uh... terus kan lagi rajuknye huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..puteri Eina...thanks bce..Haha..Nick ni kuat mrajuk kn? :D

      Delete